Wednesday, March 29, 2023

Darah Tinggi & Kencing Manis

 Assalaamualaikum,

Kali ni just nk kongsi cerita pasal diri sendiri Lebih kepada nk share sikit pasal pengidap darah tinggi dan kencing manis.

Ikutkan aku ni dah lama diagnose dengan darah tinggi yg agak tinggi dari normal. Selama ni asal pergi klinik swasta pasal sakit kepala (terutama sekali belakang leher belah kanan) confirm doctor akan cakap tekanan darah terlalu tinggi.

Mcm biasa bila doc bg ubt aku sll je skip2 nk makan. Sehinggalah pada tahun 2022, rasa badan pun makin xselesa so pergi jugalah berkunjung ke Klinik Kesihatan di UTC Sentul.

As usual laa kalau dh namanya hosp atau klinik kerajaan mmg lamalaaahh menunggu. Satu je yg bagus bila kita didiagnose dgn penyakit2 ni semua akan ada jadual pemeriksaan kesihatan berkala setiap bulan. Mcm aku ni didiagnose darah tinggi dan juga diabetic (kencing manis).

Pendekkan cerita aku cuma nk cerita bab2 ubat yg mereka beri bagi mengawal tahap darah dan gula dlm badan. 

1. Ubatan Darah Tinggi


HOVASC 5MG

Masa mula2 darah tinggi aku diberi makan ubat ni. Ubt ni aku ambil SELEPAS MAKAN. 


HOVASC 10 MG

Setelah bbrp kali temujanji dgn doc tahap darah tinggi aku masih xterkawal jadi doc mula tukarkan dos lebih tinggi 10 mg. Jadi yg 5 mg aku dh xmakan lagi. So far so good. Aku perlu ambil 10mg ni juga SELEPAS MAKAN. 

2. Ubatan Kencing Manis (Bkn kritikal)







GLUCOXIT TABLET 500MG

Setiap pengidap kencing manis pasti akan dapat ubat ini..Yg bagusnya ubt ni bukan hanya utk merawat kencing manis tetapi juga untuk membina kekuatan tulang (ni doc yg cakap kandungan ubt ni termasuk sekali utk membina semula otot dan tulang)

Macam aku perlu ambil ubat ini 2 biji setiap kali SELEPAS MAKAN  2x dalam sehari. So maknanya sehari 4 biji. Serius aku xsuka rasa ubt ni bila letak kat lidah masa nk telan dengan air. Hehehe

Kedua2 ubat darah tinggi Hovasc 10mg dan kencing manis Glucoxit 500mg ni aku ambil setiap kali SELEPAS MAKAN. 




REMICRON MR 30 MG

Ok sama gak keadaan mcm ubt darah tinggi. Kencing manis aku pun agak tinggi dr normal. Since statik xturun2 doctor mulalah menambah jenis ubt alternative lain. Kali ni doc suruh aku makan ubat kencing manis ni SEBELUM MAKAN tetapi perlu memastikan 30 minit selepas tu aku perlu cepat2 mengambil apa2 makanan untuk elakkan badan aku hypoo atau lemah menggigil disebabkn ubt ni doc cakap akan dropkn kencing manis aku cepat. 


Aku xigt nama ubt ni tetapi ini adalah ubat untuk kawalan kolesterol. Hanya perlu diambil 1/2 biji dan diambil waktu malam SELEPAS MAKAN bersama2 ubt kencing manis Glucoxit 500mg.

Aku just post kat sini just utk share2 pengalaman aku sebagai pengidap darah tinggi dan kencing manis (terkawal) 
Nasihat aku sng je kawal pemakanan dan kalau rasa dh di diagnose dgn penyakit ini jgn lah skip makan ubat. 

Semoga bermanfaat. Chauuu chinnnn chauuuu 😁😁😁❤❤❤


No comments:

Post a Comment

Redoxon ~~ Bukan Iklan Berbayar

Assalamualikum, Hari ni aku nk review pula mengenai supplement yg aku ambil seharian iaitu Redoxon. Korang pernah dengar tak mengenai Redoxo...