Friday, March 19, 2021

Gigi Berlubang Berdenyut2~~Sakit Gigi @ Gusi

Assalamualaikum,

Dah bbrp hari x update blog kan, bukan pe sebenarnya aku sakit gigi. Igt x last post pernah tulis telan ponstan painkiller pasal sakit gigi?? Kali ni dh bertambah teruk selepas bbrp hari even ponstan yg selama ni kita bergantung untuk redakan kesakitan pun xberfungsi.

Ok semalam aku dh xtahan sangat gigi geraham ni dh berlubang tp xdela selama ni gigi aku berlubang akan dapat sakit teruk berdenyut2 cam namatey weiii ☹️

Selalunya mula2 dia sakit kalau ade makanan tetiba kunyah termasuk dlm lubang tu mmg sakit lah, pastu dia akan reda dan sllnya gak xdelah smp ganggu waktu tdo.

Semalam mmg paling teruklah, dia punya sakit ya Allahhhh mcm aku rasa nk amik playar nak cabut dia tarik sampai ke urat kepala, aku smp dh meraung2 sakit serba salah semua xleh berfungsi, kumuh dgn listerin la air garam la cungkil2 ngn jarilah at the end denyutan makin kuat dan mmg dah tahap nk mati!!  (seyes wei sepanjang umur aku xpernah ada masalah ni walaupun gigi aku ade je yg berlubang tggl tunggul semua tu xde smp sakit namatey ni.

Petang semalam start enjin kereta aku pergi ke klinik gigi Dr Parmjit di jalan sentul. pasal aku tgk review doc incharge adalah anak saudara dr pritam iaitu doc jaspreet. serius aku cakap klinik gigi ni yg terbaik. 

Biasalah kalau dh namanya shoplot dua tiga kali gak la aku tawaf dgn sakit2 urat kepala gigi ni nk cari parking end up aku park je depan kedai makan cina 100m jauh dari klinik. Nasib aku baik walk in je xramai org hanya sorang pesakit je dr jaspreet tgh rawat.

Since aku ni walk in je so kenalah lalui proses daftar pesakit baru kan. mcm biasa gigi hawau ni on off laaa tapi psycho kan smp klinik je gigi reda. Cam hawau!!

Tapi aku xnak tertipu perangai gigi ni aku dpt giliran agak cepT gakla xsmp 10 minit tggu. Bila tgk doc jaspreet lawa nya doc perempuan punjabi ni, peramah plak tu, lembut je cakap BM pun xpelat mcm sesetengah org yg mengaku org msia tp cakap BM pun cam bdk tadika baru nk masuk sekolah!! 

Doc jas borak2 skit tanya latar belakang (mayb psycho kan maklumlah dia pun faham ramai org xkiralah dewasa atau kanak2 mmg xsuka jumpa doc gigi gerunn weii termausk aku hahahah😂😂😂) So dia kata dia cuma akan tgk kondisi gigi aku dulu. Since aku tgh kesakitan kan mmg xleh la nk suggest cabut trus.

Agak pro gak la laju je dia bg arahan tang mana gigi aku elok ke x elok ke part mana yg sakit part mana yg prob bla bla. sekejap je than dia cakap tmpt yg sakit tu gigi aku dh berlubang tapiiii masih kuat dan percent gigi yg tggl masih banyak. Nak tampal xboleh jadi dia bagi dua option pertama cabut dan kedua rawatan akar pasal katanya mmg akar aku prob. Aku tanya masa dia suggest, dr jas suggest rawatan akar pasal kalau buang gigi rongak dan dh xcantik lagipun masih byk lagi gigi aku yg tggl. Rawatan akar agak costly skit dalam seribu lebih katanya berbanding cabut. 

Ok bab duit tu aku xde masalah sgt boleh je, so aku terimalah option rawatan akar tu. Tapi doc jas cakap buat masa ni dlm seminggu dia hanya akan beri aku ubt redakan kesakitan sampai bila dh btl2 aku dh xde sakit barulah dtg semula ke klinik san berbincang pasal rawatan akar.

Ok kali ni aku citer pasal bab ubt yg dr jas beri lah. Seriusly semalam aku dh boleh tdo lena skit dan harini bertambah abik walau ade sengal2 tu. Yela maklumlahh akar aku prob kan mayb ade nanah dlm tu dr jas beri dua jenis antibiotik (Amixicilin makan 2biji 3x sehari) dan (Metrogyl 400mg 1biji 3x sehari gak) dua2 selepas makan...

Satu lagi jenis ubat dia beri adalah ubt bengkak swelling nama dia Papain . 1biji 3x sehari gak setiap 8jam.

Pastu ada satu jenis painkillet dr jas suruh aku beli di farmasi harga dia pun agak mahal iaitu Arcoxia 90mg .. ubt ni painkiller paling kuat dr jas cakap so aku kena makan sebiji sahaja sehari. Dr jas beri preskription pada aku utk tunjuk kat ahli farmasi pasal ubt kawalan mmg xleh beli tanpa surat dr. Agak mahal dlm satu pek ade 10biji rm42 (ahli healthlane)

At the end smp time aku tulis ni mmg dpt rasa lah xde sakit dah mmg tenang xlah meronta2 nk hantuk kepala bagai. Alhamdulillah semoga aku dot pulih sepenuhnya. Kenalah habiskan antibiotik semua yg dr bagi kan.



Amoxicilin Antibiotik



Antibiotik Metrogyl 400mg


Papain (Beazyme)


Arcoxia ( painkiller yg kuat beli di farmasi aats surat doctor shj)



Untuk semua yg bermasalah gusi gigi sakit sampai ke urat kepala aku bagi nasihat jgn tggu, kalau kata takut jumpa doc aku org pertama kat dunia sanggup lari dr tgk jarum kat klinik tu. Tapi aku hilangkan ketakutan disebabkan kesakitan. Igt yer sakit gugi gusi bukan boleh bawa main boleh hilang nyawa juga igt tu. Doc xkan suka2 cabut depa akan beri kita ubat dahulu kemudian barulah kita buat keputusan bila dh reda kesakitan samada nk rawat atau x gigi tersebut.

Owh pada yg tertanya2 klinik doc jaspreet ni kat mana boleh google KLINIK PERGIGIAN PARMJIT jalan sentul pasar KL. Trust me doc jaspreet mmg terbaik.

Chauuu chinnnn chauuuuu 😘🥰🥰


No comments:

Post a Comment

Redoxon ~~ Bukan Iklan Berbayar

Assalamualikum, Hari ni aku nk review pula mengenai supplement yg aku ambil seharian iaitu Redoxon. Korang pernah dengar tak mengenai Redoxo...